حجتالاسلام هادی رمضانی، کارشناس مسائل مذهبی در گفت وگو با همدان فرهخته، گفت: طبیعتا هر واقعهای که در تاریخ اتفاق میافتد علتهای مختلفی دارد و که اگر تاریخ را مشاهده کنید متوجه خواهید شد که مدام در طول تاریخ این علل تکرار میشوند.
وی به بیان دلایل حادثه کربلا پرداخت و گفت: وقتی به تاریخ میکنیم متوجه بیبصیرتی خواص جامعه خواهیم شد، کسانی که امام حسین (ع) را به کوفه دعوت کردند ولی حضرت را یاری نکردند که این قضیه فقط برای امام حسین (ع) اتفاق نیفتاده است.
این کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: به طور مثال آنهایی که امیرالمومنین (ع) را وقتی که والی کوفه بود حمایت نکردند و در نهایت منجر به شکست جنگ صفین شد، هم از خواص بی بصیرت آن زمان بودند.
وی اظهار کرد: یکی از افراد بی بصیرت در حادثه کربلا سلیمان بن صرد خزاعی از سردسته ای شیعیان بود که خود امام حسین (ع) را دعوت کرده بود، ولی چون آن بصیرت، نگاه و بینش سیاسی دقیق و کافی را نداشت و نمیتوانست اوضاع را تحلیل کند وقتی که مسلم بن عقیل وارد کوفه شد ایشان را نپذیرفت، پس یکی از علتهایی که در واقعه عاشورا موثر بود، بیبصیرتی خواص آن روز بود.
عدم تشخیص حق از باطل از دلایل حادثه کربلا
حجتالاسلام رمضانی افرود: امام علی (ع) هم در نهج البلاغه به بییصیرتی افراد اشاره می کند به طوری که در جنگ جمل برخی می گفتند چون بقیه نیامدند ما هم شرکت نمی کنیم که حضرت در جواب فرمودند شما فقط زیر پای خود را می بینید و جلوی پا را نگاه نمیکنید و نمیتوانید حق و باطل را تشخیص دهید، پس یک دسته کسانی بودند که بصیرت سیاسی نداشتند و نمیتوانستند اوضاع را تحلیل کنند.
مردم تحمل امام تحول گرا را نداشتند
وی با اشاره به اینکه امام حسین (ع) به دنبال آن بود که در دنیا تحول ایجاد کند و امام تحولها و تحولگرا بود، بیان کرد: مردم تحمل امام تحولگرا را نداشتند و امام حسین (ع) به دنبال تغییر سیاسی امور جامعه بود، طبیعتا یک عدهای در جامعه آنروز از همین مسائل سیاسی سود میبردند و در نهایت وقتی امام به سمت کوفه حرکت کردند فرمودند “خرجت لطلب الاصلاح فی امّه جدّی” به معنای اینکه برای اصلاح امت خارج میشوم.
این مدرس و مبلغ نهج البلاغه ادامه داد: آن زمان به قدری تحریف در اسلام ایجاد شده بود، به طوری که کسی به ظاهر جانشین پیامبر اکرم (ص) بود و برای جوامع اسلامی حکمرانی میکرد شخصیتی بود که میمون و سگباز بود و هزاران گناه کبیره انجام میداد و یکی از نمونههایش این بود که میمونش مرد و سه روز عزای عمومی در جامعه اعلام و ۷۰ هزار نفر پشت تابوت میمون حرکت می کردند.
حجتالاسلام رمضانی تصریح کرد: به طور حتم چنین جامعهای پذیرای امام تحولگرا نمیباشد؛ لذا امام حسین (ع) دنبال این بود که جامعه را متحول و دگرگون کند و مردم چون متاسفانه تابع چنین کج رویهایی شده بودند و چون بصیرت کافی نداشتند و دنبال مسیر درست حرکت نکرده بودند از امام حمایت نکردند.
منع حدیث از دیگر دلایل حادثه کربلا
وی یکی دیگر از دلایل حادثه کربلا را منع حدیث عنوان کرد و افزود: از زمان خلیفه اول که غاصبانه خلافت را به دست گرفت تا زمان عمربن عبدالعزیز که حدود ۱۰۰ سال طول کشیده ما در تاریخ اسلام قضیهای به نام منع حدیث داریم به این معنا که اینها جرات نمیکردند بگویند قال رسول الله و بخشنامه کرده اند که فقط بگویید قال الله تبارک و تعالی ،لذا منطقشان این بود که میگفتند حسبنا کتاب الله ، کتاب خدا برای ما کافی است و دیگر نیازی به سنت پیغمبر نداریم.
این کارشناس مسائل مذهبی با تاکید بر اینکه کتب خدا به تنهایی و بدون اهل بیت گمراهی به تمام معنا است، اضافه کرد: این گمراهی که امروز در جوامع مختلف میبینیم به این علت است که قران را منهای اهل بیت میخواهند، لذا پیغمبر گرامی اسلام در ان حدیث ثقلین فرمودند کتاب الله و عترتی اهل بیتی و این دو هیچ وقت از هم جدا نمی شوند.
وی ادامه داد: در طول تاریخ آنها که قرآن را منهای اهل بیت و اهل بیت را منهای قرآن دانستند هر دو دسته گمراه شدند.
جلوگیری از انتشار فضائل اهل بیت
حجتالسلام رمضانی خاطر نشان کرد: وقتی نمیگذاشتند فضائل اهل بیت منتشر شود درنهایت جامعه ای به جایی میرسد که سر نوه پیغمبر را بر نیزه و مردم شادی میکنند.
وی اظهار کرد: در بسیاری ار کتب از جمله کتب اهل سنت نقل شده است که خلیفه اول وقتی به خلافت رسید وارد منزل دخترش عایشه می شود تمامی احادیثی که پیغمبر جمع آوری و بر روی پوست نوشته بود را آتش میزند و بعد از آن بخشنامه کرد که فقط قران خوانده بشود و در زمان خلیفه دوم و سوم هم این روال ادامه داشت.
این مدرس و مبلغ نهج الابلاغه ادامه داد: امیرالمومنین(ع) که به حکومت رسید و خلافت را به دست گرفتند این مش و رویه را تغییر دادند، منتها بعد از اینکه دوباره معاویه روی کار آمد همین رویه را ادامه دادند در حدی کسی جرات نمی کرد تفسیر قران بخواند.
وی عدم پایبندی به ایمان و اسلام را یکی دیگر از عوامل حادثه تلخ عاشورا عنوان کرد و افزود: وقتی اباعبداالله الحسین در روز عاشورا روبروی اصحاب بزرگ کفر قرار گرفت به عمربن سعد فرمود که اگر حرفهای من را گوش نمیدهید به این علت است که شکمهای شما پر از حرام شده و سخنان ما بر شما تاثیر نمیگذارد.
وی تصریح کرد: به معنای واقعی در آن زمان دین رعایت نمیشد، به طوری که امام باید قربانی دین میشد، تا دین زنده بماند، لذا حضرت یکی از عوامل را همین بیان می کند و در سخنانشان میفرمایند که که شما گرفتار لقمه حرام شدید و سخنان ما بر شما تاثیر نمیکند.
حجت االاسلام رمضانی به دخیل بودن شیطان و شیطان صفتان در حادثه کربلا اشاره کرد و گفت: کسانی که یک عمر شبههافکنی کرده بودند کار را در جامعه اسلامی به جایی رسانده بودند که امیرالمومنین وقتی در مسجد کوفه به شهادت و خبر به شام میرسد به علت تبلغات و سم پاشیهای معاویه مردم میگفتند مگر علی نماز میخواند!
وی تصریح کرد: به قدری فضایل اهل بیت پنهان شده بود که حتی بعضی از علمای اهل سنت هم در کتب نوشته اند که در زمان بنی امیه از دین پیغمبر فقط نماز باقی مانده بود و د مرکزی که یک روز صدای قران از همه خانه ها بلند می شد، مرکز موسیقی و رپ شده بود.
لزوم وصل شدن مردم به قران و اهل بیت
این کارشناس مسائل مذهبی با تاکید بر افزایش بصیرت مردم در عصر حاضر گفت: ما باید مردم را به سرچشمه راهنمایی کنیم، یعنی آب را باید از سر چشمه خورد که قرآن و کلمات اهل بیت است و تنها چیزی که باعث میشود اسلام ناب در جامعه اجرا شود این است.
وی در پایان گفت: یکی دیگر از راهکارهای افزایش بصیرت مردم این است که با شیوههای جذاب پیامهای دین را به مردم رساند که یکی از این راهها رسانه میباشد و دیگری فیلم نامههایی است که از داستان های اهل بیت میتوان تهیه کرد به طوری که مخاطب جذب و شبهات را به نحو احسن جواب دهند.
انتهای پیام/
ایمیل : info@hamedanfarhikhteh.ir
تلفن: 34281598-081
آدرس: همدان خیابان پاستور کوچه پاستور پلاک 42