حجتالاسلام والمسلمین مظاهری در مراسم استغاثه برای ظهور امام زمان (عج)، که در آستان مقدس امامزاده عبدالله برگزار شد، گفت: انسانها نسبت به وقایع، موضع عقلانی و احساسی دارند و این موضع به تعبیر فلسفی یعنی عقل نظری و عقل عملی.
وی افزود: عقل نظری مسئول دانش و اطلاعات ما و عقل عملی به احساسات و علایق مربوط می شود. در بحث عقل عملی انسان به واسطه قوه احساسات خود حرکت می کند نه بر اساس دانستنی ها و دانش.
حجت الاسلام مظاهری با بیان اینکه ما از خدا و امامان معصوم و از امام زمان به واسطه عقل نظری اطلاعات زیادی داریم اما صرفا این دانش منجر به هدایت و حرکت انسان نمی شود بلکه عقل عملی در کنار عقل نظری محرک انسان به سمت کمال است.
این استاد حوزه علمیه با تاکید بر داشتن معرفت عملی نسبت به امامزمان (عج)، یادآور شد: عقل عملی در واقع احساسات و عواطف و تمایلات قلبی و حرکت در این مسیر نسبت به حضرت است.
وی اضافه کرد: صراط مستقیم ۲ شاخه صراط عقل عملی با محوریت باید و نباید دانستنی های انسان و صراط عقل عملی با محوریت احساسات، عواطف و تمایلات انسان است.
حجتالاسلام مظاهری با تاکید بر تلاش برای تقویت عقل عملی نسبت به امام زمان گفت: کمتر آدمی ممکن است که از نظر عقل نظری دانای به تماممعنا باشد و و صرفا آن دانایی برای انسان نجات بخش نیست بلکه عقل عملی که همراه با احساسات و عواطف درونی و عمیق با امام زمان است ما را در مسیر حضرت سوق می دهد.
وی با اشاره به اینکه در جاودانگی قیام امام حسین (ع) و نهضت عاشورا احساسات و عواطف و عقل عملی نقش برجسته ای تا به امروز داشته، خاطر نشان کرد: اگر نهضت عاشورا در حد کنفرانس و مقاله و پایاننامه های علمی و منبرهای بدون روضه باقی میماند این نهضت ماندگار و جاودانه نمیشد و قیامش عامل هیچ حرکت و نهضت اسلامگرایانه نمیشد.
اینکارشناس مذهبی تصریح کرد: نهضت امامحسین صرفا معرفت بخش به بشریت نبود بلکه هنرش این بود که نه تنها عقل و اندیشه ها رو تغذیه کرد و راه درست از نادرست رو به بشریت نشان داد بلکه عقل عملی انسانها یعنی عواطف آنها رو فتح کرد به طوری که به واسطه الگوپذیری شیعیان از این نهضت بود که توانستیم از غزه اهل تسنن و مظلوم دفاع کنیم و در این راه سرداران رشیدی چون سردار سلامی، سردار باقری و سید حسن نصرالله را از دست دادیم و این شجاعت را شیعه از نهضت عاشورا آموخته است.
وی افزود: شرط حرکت درمسیر ظهور و مهدویت تنها داشتن دانش مهدوی نیست و به کار بردن عقل عملی یعنی عقلی که با عواطف و احساسات منجر به شناخت عمیق امامزمان شود، تأثیرگذاری بیشتری دارد.
وی همچنیم تأکید کرد: عدم ظهور حضرت به معنای عدم حضور ایشان در جامعه نیست بلکه ایشان همه جا حضور دارند.
احساس حضور قلبی امام زمان (عج) فراتر از غیبت فیزیکی است و این احساس، نیروی محرکهای برای حرکت در مسیر انتظار است.
ایمیل : info@hamedanfarhikhteh.ir
تلفن: 34281598-081